És alegre i optimista, però també combativa i amb un missatge de fons prou clar: cal consumir productes de proximitat. Una desena de musics catalans han unit les seves veus en aquest himne que canta les bondats del consum del producte de proximitat.
L’objectiu és fer augmentar el consum de productes catalans, tot destacant que reporten beneficis per a tothom. Es tracta d’uns productes que són bons, saludables, sostenibles i de preu just. Però també vol fer prendre consciència que triar un producte local té conseqüències que van més enllà de l’àmbit personal. El seu consum aporta beneficis sobre el medi ambient i repercuteix directament sobre el sector primari català.
Amb música i lletra del compositor Mateu Peramiquel, la cançó ens recorda que ‘Si vas de pressa no sabràs què triar’, ‘les coses importants, les pots tenir a tocar’ o ‘Si pots triar, tria producte de proximitat’.
Un anunci pels volts de Nadal
La música és el fil conductor de l’anunci que tot just s’estrena ara, a tocar de les festes de Nadal, quan tradicionalment el consum de productes d’alimentació repunta. La campanya, a més, arriba en un moment en què hi ha una clara tendència de creixement del consum de producte local, arran del pas de la pandèmia pel territori.
El que es busca és consolidar l’hàbit de comprar producte local que va començar a créixer durant els mesos de confinament. Des de llavors, i segons un estudi un 20% dels catalans han augmentat el seu interès pel producte local i les botigues de proximitat. Es vol aprofitar aquesta tendència per consolidar aquest hàbit de comprar localment i enfortir així el sector agroalimentari català.
Així, a l’anunci el missatge ens arriba a través de la cançó, seguint el mateix estil d’altres campanyes com ‘La Grossa’ o ‘Envàs on vas’. L’espot mostra una gran varietat de personatges en situacions quotidianes individuals i col·lectives que acompanyen la cançó on es presenten els múltiples beneficis de la compra de productes catalans.
El ‘reclam’ de la dona esportista
Per primera vegada, la campanya també busca promoure la igualtat i visibilitat de l’esport femení. Per això, algunes de les cares de l’anunci són jugadores dels dos principals equips de bàsquet femení, l’UNI Girona i l’AE Sedis Bàsquet de la Seu d’Urgell. Són la Laia Palau i la Júlia Soler, de l’UNI Girona, i la Georgina Bahí i l’Ariadna Pujol, de l’AE Sedis Bàsquet.
Una de les polítiques del Departament d’Agricultura és potenciar el paper de la dona dins el sector, visibilitzar la tasca de les dones i promoure les polítiques d’igualtat.
El producte català
Després de l’èxit que va obtenir amb l’anterior campanya de 2019 ‘Ara, el que toca, productes catalans’, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació ha buscat enguany una nova manera de conscienciar sobre la importància del consum de producte català. La nova campana “Bo per a tu, bo per a tothom” ens explica que els productes són bons, saludables i sostenibles i tenen un preu just per a la ciutadania. Així, consumir aquests aliments aporta salut i benestar, però també és essencial per mantenir l’activitat agrària.
S’incideix en la idea que quan compreu producte català no solament contribuïu al benestar propi o dels de casa vostra perquè el producte és de qualitat i saludable, sinó que contribuïu a tot un engranatge que afavoreix la sostenibilitat i l’economia del país i la seva gent; pagesos, ramaders i pescadors com a elements clau per a la qualitat i la sostenibilitat de la nostra alimentació.
“Vivim moments difícils, i és justament en aquests moments difícils que hem de fer més pinya. El consum del producte de proximitat és bo per a tothom. És sa, de qualitat, té un preu assequible i just, però també és una manera d’ajudar la pagesia, el sector agroalimentari i l’economia catalana en general, en un moment en què és molt necessari”, ha afirmat la consellera d’Agricultura, Teresa Jordà, durant la presentació de la campanya que s’ha fet al Born Centre Cultural de Barcelona. El tancament d’hotels, bars i restaurants durant el confinament ha afectat especialment petits productors.
Per part seva, el cuiner Marc Ribas, que també ha participat a la presentació de la campanya, ha agraït a la Generalitat i al Departament d’Agricultura, però també a la ciutadania, “la confiança que han dipositat en els productes de proximitat, quan semblava que les coses d’aquí no eren tan bones com les que venien de fora”. I, com a cuiner, ha reconegut l’esforç d’artesans i productors, “que han fet que la nostra cuina sigui molt més potent, tingui sentit i, sobretot, tingui un discurs.”
El Departament d’Agricultura ha activat diverses ajudes, entre les quals la compra pública d’aliments peribles que s’han lliurat al Banc dels Aliments en una doble acció: ajudar la pagesia i donar aliments a entitats del tercer sector per distribuir-los entre les persones més necessitades, en uns mesos de forta demanda.
Motor de l’economia
El sector agroalimentari català és el primer sector de l’economia catalana i un dels sectors exportadors més dinàmics. Genera un volum de negoci de 38.205 milions d’euros, xifra que equival al 16,28% del PIB de Catalunya.
Els aliments catalans han aconseguit un valor significatiu en els mercats internacionals: en els últims 10 anys, les exportacions s’han incrementat un 45% en volum i un 65% en valor. L’any 2019, Catalunya va superar per primera vegada els 10.000 milions d’euros en les seves exportacions agroalimentàries.
Nova marca de país ‘Catalunya, on el menjar és cultura’
La campanya ‘Bo per a tu, bo per a tothom’ suposa també el tret de sortida de la marca ‘Catalunya, on el menjar és cultura’, creada pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació per reforçar el posicionament de les produccions agroalimentàries i la gastronomia catalanes i dotar-les d’homogeneïtat comunicativa tant a l’interior del país com a l’exterior. L’objectiu és posar en valor els aliments produïts a Catalunya a fi de garantir un sistema alimentari complet, competitiu, arrelat territorialment i basat en la seva diversitat, i, alhora, consolidar Catalunya com a país de referència pel prestigi del seu sistema alimentari.
La marca està representada per les lletres CAT disposades de manera al·legòrica en un plat. Tant la marca com l’eslògan “On el menjar és cultura” identificaran el sistema alimentari català, tant a l’interior com a l’exterior de Catalunya, en la línia del que ja fan altres països i regions de l’entorn. És previst que a l’exterior l’eslògan es mostri en diferents idiomes, principalment l’anglès: ‘Catalunya, where food is culture”.
“És un avenç sense precedents”, ha dit la consellera Jordà durant l’acte de presentació al Born. “Mai abans el sector agroalimentari català no havia tingut una marca de país com la que té, per exemple, el sector turístic, amb Turisme de Catalunya. Mai no havíem unit esforços d’aquesta manera la pagesia, la indústria i la gastronomia. Avui és un dia important per al sector”, ha reblat.
La creació de la marca agroalimentària és una de les accions previstes dins dels deu projectes transformadors del sector agroalimentari inclosos en el Pla de reactivació econòmica i protecció social en l’àmbit de la comissió per a l’elaboració del pla per a la reactivació econòmica i protecció social com a conseqüència de la crisi de la COVID-19 (CORECO).
La creació de la marca també forma part de les diferents accions definides dins el Consell Català de l’Alimentació que està impulsant el DARP en el marc del Pla estratègic de l’alimentació de Catalunya (PEAC). El PEAC ha de definir com ha de ser el sistema agroalimentari català dels pròxims anys a partir de quatre eixos: sostenible, transformador i basat en la bioeconomia circular; propi i arrelat al territori; just, equitatiu i cohesionat, i saludable i de confiança.