En especial, la comissària de Nord-Occidental, Núria Niubó, critica que amb la represa de les activitats presencials al novembre molts infants i joves es van quedar sense poder assistir als caus degut al confinament municipal de cap de setmana. Per no generar “desigualtats” entre els infants, alguns agrupaments van optar per continuar fent cau amb format virtual, mentre altres van adaptar les activitats al format en línia per aquells joves que no es podien desplaçar als agrupaments. “No té sentit donar permisos als caps però als nens no”, indica.
A més d’això, des de Nord-Occidental remarquen que els agrupaments han demostrat que “el lleure és segur, tant als campaments com a l’arrencada de curs”. Per tot plegat, demanen al Govern que tingui en compte la seva diversitat territorial i que puguin reprendre l’activitat de forma presencial. “Apostem pel format presencial perquè és un moviment vivencial d’aprendre a partir de compartir una mateixa experiència”, explica Niubó, que afegeix que els agrupaments no han estat focus de contagis i que l’educació en el lleure és “essencial pel desenvolupament físic i emocional dels joves”.
Per altra banda, la representant territorial de MEG ha explicat que les restriccions que arrossega l’educació en el lleure han provocat sentiments de frustració i desmotivació entre els caps voluntaris, motiu pel qual l’equip de la demarcació està duent a terme un “acompanyament emocional” als agrupaments. “Perquè a la llarga la situació que estem vivint pot causar que futures generacions s’acabin despenjant del moviment”, argumenta Niubó.
De la motivació inicial al “cansament”
Tot i començar el cau al setembre “bastant motivats”, el Ferran Armengol de l’agrupament Mestre Güell Roger de Llúria de Tàrrega, explica que les restriccions i els conseqüents esforços per adaptar-se i complir amb la normativa han acabat generant una situació de “cansament” entre els caps voluntaris.
A més d’això, la també cap a l’agrupament targarí Laura Cera explica que la situació actual “els aparta del que realment haurien d’estar fent, que és l’acompanyament de l’infant”. “Està sent molt complicat”, admet, malgrat per altra banda explica que la pandèmia els ha obligat a reinventar-se i ser més creatius. Tot i adaptar les activitats al format virtual, Cera remarca que estan “limitats” i que la motivació per posar-se davant una pantalla no és la mateixa que trobar-se al cau. Per tot, els dos caps també s’han sumat a reclamar la represa del format presencial. “Els infants el que han de fer és jugar, créixer i aprendre i no estar tancats a casa”, afirma.