Les vendes de vi a Catalunya van caure un 9,5% l’any 2020 en comparació a l’exercici anterior. Segons dades presentades aquest dimecres per l’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) a partir de l’Informe Nielsen, el sector va assolir uns ingressos de 362,2 MEUR, xifra que contrasta amb els més de 400 MEUR del 2019. La davallada ve donada per la covid-19 i les restriccions a l’hostaleria, on les vendes van caure un 41,1%, amb 101,9 MEUR facturats. Per contra, la distribució al canal alimentació va créixer un 14,5%, registrant 260,3 MEUR. A banda de l’impacte de la pandèmia en les vendes, la producció de vi a Catalunya va quedar tocada per la virulència de la plaga del míldiu, amb un descens del 27,6% pel que fa als quilograms recollits.
El director general de l’INCAVI, Salvador Puig, ha qualificat l’any “d’absolutament atípic” i ha assegurat que l’any 2021 “no s’acabaran els problemes”. Durant la seva intervenció en la presentació de les dades, però, Puig ha destacat “la important resiliència” del sector vinícola català i ha confiat que el pròxim exercici no torni a estar marcat pel míldiu.
Pel que fa a la davallada dels ingressos, l’afectació ha estat menor en els vins amb denominació d’origen (DO). Segons l’informe presentat aquest dimecres, les vendes de vins amb DO va caure un 8,2% en termes interanuals, fins als 292,7 MEUR, mentre que les vendes dels vins sense DO es van enfonsar un 16,7%, fins als 57,7 MEUR. Pel que fa als vins d’importació, la caiguda de les vendes respecte a l’any anterior va ser del 6,1%, fins als 11,3 MEUR.
Malgrat la davallada generalitzada de les vendes, la quota de mercat dels vins amb DO catalana se situa en el 41,5%, dues dècimes més respecte a l’exercici anterior. Això vol dir que, per setè any consecutiu, els vins amb DO catalana segueixen guanyant pes dins el mercat català. Durant l’últim exercici, les zones que han guanyat més quota de mercat han estat la DO Penedès (+1,2%) i la DO Terra Alta (+0,6%), mentre que la DO Tarragona (-1%) i la DO Catalunya (-0,8%) han registrat un petit retrocés.
La DO Catalunya es manté com la denominació amb més quota sobre el total (15,6%), seguida de la DO Penedès (8,4%) i la DO Terra Alta (6,3%). A continuació apareixen la DO Costers del Segre (3,4%), la DO Montsant (2,8%), la DO Empordà (2,2%) i la DO Priorat (1,4%), mentre que les denominacions Pla de Bages, Conca de Barberà, Tarragona i Alella se situen per sota el 0,5%.
En relació amb els dos principals canals de venda, la pandèmia ha provocat que l’hostaleria representi vora el 26% de les vendes de vi a Catalunya, una xifra que acostuma a situar-se al voltant del 40%. L’alimentació, en canvi, ha incrementat notablement el seu pes fins a situar-se vora el 74%. El director general de l’INCAVI, Salvador Puig, apunta que es tracta d’una situació “excepcional” i assegura que els dos canals tornaran als percentatges previs a l’esclat de la pandèmia un cop es normalitzi la situació.
Pla de xoc i resiliència
La proliferació del míldiu i la covid-19 han estat els protagonistes d’un any atípic al sector. Davant aquesta situació, les diferents administracions públiques han destinat fins a 15 MEUR en ajuts per pal·liar els efectes derivats d’aquestes crisis. Segons les dades facilitades aquest dimecres, el 64% de les subvencions van provenir de la Generalitat de Catalunya, mentre que la resta corresponen a l’Estat. En paral·lel, Puig ha remarcat que l’INCAVI continuarà treballant amb els productors per preparar noves mesures i elaborar campanyes per ajudar a equilibrar l’oferta i la demanda i fomentar el consum de vins catalans.
Malgrat l’excepcionalitat d’aquest últim any, Puig ha assegurat que des de l’INCAVI no han detectat el tancament de cap celler. “Estem parlant d’un sector amb molta resiliència i tot apunta que la crisi serà curta”, ha comentat. “Estem convençuts que continuaran endavant”, ha conclòs.