Es tracta d’un sector consolidat, ja que el 61% són firmes amb més de 10 anys d’existència i un 25% superen els 50 anys. A escala territorial, la majoria d’empreses catalanes d’aquest àmbit es concentra a la demarcació de Tarragona (179 empreses, un 51,6% del total). Per la seva banda, a Lleida, que ocupa la segona posició per nombre d’empreses (89), s’hi concentra el 64% de la facturació (554,63 milions d’euros).
A banda d’empreses, l’ecosistema del sector de l’oli d’oliva català també agrupa diferents clústers (Clúster Oleícola de Catalunya, Catalonia Gourmet, Innovi o el Food Service Cluster), que treballen projectes vinculats a aquest producte. És el cas de centres d’interpretació i museus i altres entitats i associacions (Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya, Centre de Cultura de l’Oli de Catalunya a la Granadella, Centre d’Interpretació de l’Oli i de les Economies Productives de Montsant, entre altres. També s’hi acullen fires i esdeveniments en què l’oli té un protagonisme rellevant, com ara Alimentaria o BioCultura.
L’estudi també subratlla que un 30% de les empreses exporta els seus productes a altres mercats, mentre que les exportacions catalanes d’oli van arrbar a prop de 2.000 milions d’euros entre el 2015 i el 2019. Els principals països receptors d’oli d’oliva català durant aquest període van ser França, Itàlia i els Estats Units, que sumen un 43,4% del total de les vendes catalanes d’aquest producte a l’exterior.