La vicepresidenta del Patronat de Turisme, Rosa Pujol, ha explicat que el sector viu un moment “d’evolució, adaptació i transformació constant” i, per això, ha posat de relleu la importància de “seguir teixint la col·laboració i sinergies entre els agents públics i privats per garantir una sortida d’aquesta crisi el més preparats possible per a als nous reptes de present i de futur”.
Pujol ha recordat que el Pla Estratègic del Patronat 2019-2022 elaborat abans de la pandèmia ja advocava per potenciar un model estratègic de gestió sostenible del turisme basat en els tres pilars de la sostenibilitat (l’economia, el medi ambient i la societat). En aquest sentit, ha defensat els avantatges del segell Biosphere Sustainable Lifestyle. Es tracta d’un certificat que “representarà un salt qualitatiu enorme i decisiu per al sector”, ha dit.
Pujol ha afirmat que la voluntat del Patronat és “créixer responsablement i sota criteris de sostenibilitat”. “Volem millorar la qualitat de vida dels residents i, alhora, fer un bon destí per visitar”, ha indicat. Així, ha dit que la voluntat del Patronat de Turisme és ajudar les empreses i entitats del territori a “recórrer aquest camí de la sostenibilitat de forma simple i natural”, i per això compta amb el suport de l’Institut de Turisme Responsable.
Marta Cruz, consultora Biosphere, ha explicat que aquest projecte és una plataforma digital molt fàcil d’utilitzar que ajuda a elaborar i executar el propi pla de sostenibilitat directament emanat dels 17 ODS de Nacions Unides. Aquests objectius es tradueixen en accions i activitats concretes i tangibles, facilitant així el seguiment del camí de la sostenibilitat per les empreses i entitats turístiques, la qual cosa crea un entorn interactiu de bones pràctiques.
Per la seva banda, el president de l’Institut de Turisme Responsable, Tomàs Azcárate, ha dit que la plataforma Biosphere Sustainable Lifestyle “és un instrument que ajudarà a aconseguir els objectius de destí de forma integral” i que permetrà als agents implicats, a través de diferents indicadors, “desenvolupar activitats que els ajudaran a millorar cap a la sostenibilitat”. Azcárate ha afirmat que aquest instrument facilitarà que Lleida “es posicioni com a destinació turística en l’àmbit nacional i internacional”.
Experiències d’èxit amb la primera certificació
D’altra banda, dos representants del sector turístic lleidatà han exposat la seva experiència després d’elaborar el pla de sostenibilitat de la seva empresa dins d’un pla pilot de la plataforma per a la implementació d’aquesta certificació. Es tracta de Jaume Ramon Solé, de la Torre del Codina i president de la Federació de Cases de Turisme Rural, i Lídia Pàmies, directora de Projectes de l’agència receptiva Tu i Lleida.
Jaume Ramon ha elogiat el funcionament de la plataforma Biosphere Sustainable Lifestyle. “És molt intuïtiva i, a més, aporta idees per implementar molt valuoses, ha explicat. Així mateix, ha posat com a exemple, en el seu cas, l’elaboració de compostatge amb brossa orgànica. La Torre del Codina ja ha rebut la certificació mitjançant aquest pla de sostenibilitat del Biosphere Sustainable Lifestyle. Per la seva banda, Pàmies ha incidit en el fet que “la certificació aporta un important valor afegit a la seva empresa”. “És interessant obtenir-la ja que en el futur serà un requisit que moltes administracions sol·licitaran”, ha afegit.
El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida impulsa aquest projecte amb la col·laboració de les federacions d’hoteleria, càmping i turisme rural de la demarcació de Lleida, com també amb la Xarxa de museus de Lleida, l’Associació d’Empreses de Turisme Actiu i Esports d’Aventura del Pallars Sobirà i la Ruta del Vi de Lleida, entre altres associacions i entitats del territori.