Les obres de reparació del dic recer del port de Blanes (Selva) que va quedar destrossat pel temporal Gloria han finalitzat. A principi del 2020, les onades van provocar un esvoranc de 33 metres de longitud. Des de Ports de la Generalitat es va declarar l’emergència de l’obra per poder desencallar el projecte com abans millor. El projecte de reparació ha consistit en reforçar el dic de recer en la tercera alineació de l’estructura. Això permetrà donar més estabilitat al port de Blanes de cara a futurs temporals que hi hagi. Les obres han suposat un cost de 2,7 milions d’euros i s’han allargat nou mesos.
La finalització de les obres de reparació del port de Blanes tanca el capítol de rehabilitacions d’emergència que ha fet Ports de la Generalitat per arreglar les destrosses del Floria en les infraestructures que gestiona directament. La suma arriba als 16 milions d’euros. N’hi ha 2,7 que corresponen al projecte de Blanes.
En el cas del port d’entrada a la Costa Brava s’ha actuat en la tercera línia del dic recer del port, la zona on més va afectar el temporal. En aquest punt es va fer una escletxa de 33 metre de longitud. Per reparar-la s’han col·locat 20.000 tones d’escullera, 500 blocs de formigó de 22 tones cada un d’ells i 206 blocs més de 32 tones cada untat.
A més, s’han instal·lat 32 micropilots metàl·lics per reforçar la cimentació del dic. Finalment s’ha reconstruït el tram d’espatller de 33 metres que va quedar afectat pel Gloria. Les obres s’han donat per acabades amb la pavimentació de la zona de treball i la part del moll i la senyalització dels vials i zones d’aparcament corresponents.
Per altra banda, s’ha reforçat l’estructura del moll de la benzinera, que es troba al davant del dic on s’ha actuat. De cara a la tardor es preveu executar un projecte d’urbanització a la part de la ribera que hi ha a l’entrada del por fins a la zona d’aparcament i el vial que va fins al passeig marítim. Amb això es vol potenciar la integració del port amb el nucli urbà. Les obres tindran un cost de 800.000 euros.
El projecte es basa en el disseny de nous vials per a la circulació de vehicles i també nous itineraris per als vianants, que aniran acompanyats d’unes voreres més amples. Amb la reforma es renovarà el mobiliari urbà i es pintarà la nova senyalització corresponent.
Obres prèvies al projecte d’emergència
La forta intensitat de les ones que hi va haver durant tres dies consecutius a causa del temporal Gloria va fer que l’energia dels cops s’acumulés en un nombre determinat d’estructures de l’espatller fins provocar l’esvoranc d’una part del dic recer. L’endemà del temporal es va fer una primera actuació provisional. Aquesta va consistir en reomplir el forat amb blocs de l’escullera per evitar que l’obertura es fes més gran i també garantir el recer per a les embarcacions del port.
A continuació es va fer una inspecció submarina a tot l’espatller i es va fer una topografia per comprovar el volum d’escullera que estava afectada per les destrosses. Després, amb els resultats d’aquestes proves se sabria quants metres cúbics d’escullera i de formigó es necessitarien en funció de la solució adoptada. Paral·lelament, la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) va treballar en un estudi de propagació de l’onatge per buscar la solució tècnica òptima per reparar els danys causats pel temporal.
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: territorirural.cat/finalitzen-les-obres-del-dic-recer-del-port-de-blanes-destrossat-durant-el-gloria/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on on that Topic: territorirural.cat/finalitzen-les-obres-del-dic-recer-del-port-de-blanes-destrossat-durant-el-gloria/ […]