Segons Oliva, les compensacions de naturalització que planteja Aena per la destrucció de l’estany de la Ricarda podrien fer que el camp on ara manipulen les hortalisses a l’aire lliure fos declarat espai ZEPA (zona d’especial protecció d’ocells). Si això acabés succeint, han advertit que els seria impossible construir el desitjat magatzem. “Cada vegada que es fa una gran obra, l’administració pren altres mesures per fer un rentat d’imatge per pal·liar l’impacte mediambiental, però a nosaltres ens acaben aplicant més restriccions”, s’ha queixat Oliva, molt crític amb els dirigents polítics.
El vicepresident de la Cooperativa ha reclamat “normes i lleis realistes” que permetin preservar l’agricultura local, i ha considerat un “contrasentit” el discurs en defensa dels espais naturals mentre no es despleguin polítiques de suport a l’horta de Km 0. Oliva ha destacat que els darrers anys els pagesos han invertit en maquinària i productes en virtut d’una agricultura més ecològica, però ha assegurat que no han rebut el suport necessari per part de l’administració. I ha posat com a exemple la falta d’un magatzem que permeti desencallar l’obtenció de l’IGP.
Distinció del producte local a Mercabarna
Oliva ha mostrat el seu enuig vers l’ampliació del Prat coincidint amb l’inici de la plantació de les soques de carxofa procedents de Tudela. Com cada estiu, els pagesos han rebut les soques amb què després conrearan la Carxofa Prat, de la qual la Cooperativa en destaca una qualitat marcada per “un gran gust i intensitat”. Enguany, però, aquesta varietat competirà amb el conreu de Green Queen, que ocuparà prop d’un 25% dels terrenys.
El vicepresident de la Cooperativa ha destacat que la varietat autòctona “té un cost de producció més elevat perquè existeix més factor de risc”, alhora que la seva collita està més condicionada per la climatologia en comparació a altres productes forans. Per això ha reivindicat la importància de diferenciar els dos tipus de carxofa un cop arribin a la distribució, especialment a mercats majoristes com Mercabarna.
Un reclam que Oliva fa extensiu a la resta de productes conreats al Prat, “on no és cert que hi hagi monocultiu de carxofes”. I és que els pagesos han recordat aquest dimarts que també treballen una àmplia extensió de camps de tomàquets, pebrots, albergínies, síndries i melons, els quals lamenten que no es distingeixin degudament entre els distribuïdors. “A Mercabarna ens posen els tomàquets a la mateixa bossa d’oferta i demanda que la resta de productes importats”, ha criticat Oliva, que ha lamentat que competeixen a 0,35 euros “quan el del Prat té un cost de producció de gairebé 0,70”. “Això és inviable”, ha assegurat.
Per revertir aquesta situació i “agafar força” dins el mercat majorista, aquest mes de juliol la Cooperativa ha començat a desplegar un sistema d’etiquetatge que diferencia els productes locals. “Volem donar certesa i garanties a totes els consumidors que tant s’omplen la boca de dir que volen producte de proximitat”, ha asseverat Oliva, que ha instat l’administració a fer costat a les campanyes de difusió dels pagesos pratencs.
… [Trackback]
[…] Find More Info here on that Topic: territorirural.cat/els-pagesos-del-prat-temen-que-lampliacio-de-laeroport-els-dificulti-lobtencio-de-ligp-de-la-carxofa-local/ […]