Els responsables de la proposta de construir una plataforma marina davant de l’aeroport del Prat per fer-hi una pista d’aterratge han defensat aquest dimarts la viabilitat i el valor ecològic del seu projecte. “Demanaria a la comunitat mediambiental que s’ho miri molt seriosament. Aquesta proposta és radicalment millor que carregar-se la Ricarda“, ha asseverat l’exconseller Andreu Mas-Colell al costat dels economistes i enginyers que hi ha darrere del projecte. El grup també ha avisat que si es descarta prematurament la seva idea d’ampliació, valorada en uns 2.000 milions d’euros, Barcelona pot acabar necessitant un aeroport tot nou d’aquí a uns deu anys, quan ja no quedi espai i s’hagi de construir a desenes de quilòmetres de la capital.
Els responsables de la iniciativa defensen que Barcelona necessita una pista de mida intercontinental que garanteixi la seva capacitat de rebre vols de llarga distància element, avisen, que és clau per atraure inversors i talent a Catalunya. Sota el nom de “Barcelona Mar”, el grup alerta que actualment el Prat no compta amb dues pistes de 3.500 metres i està “al límit” de la seva saturació amb 90 vols per hora.
Tal com ha destacat en roda de premsa l’enginyer Joaquim Coello, la seva proposta es basa a fer una pista elevada deu metres sobre el mar. Aquesta estructura tindria 3.500 metres de longitud i estaria a un quilòmetre i mig de la costa, reduït així el seu impacte sonor a les zones poblades properes. El grup també ressalta la necessitat de derivar uns deu milions de passatgers a les terminals de Girona i Reus, que recomanen connectar amb Barcelona amb “llançadores” d’alta velocitat. Amb la nova pista, calculen que es poden arribar a fer uns 120 vols per hora.
En el cas de la pisa marina, recorden que l’altura de deu metres faria impossible que l’onatge l’afectés en cas de temporal. També prometen que en fer-se sobre pilons, i no en una illa artificial, el seu cost es veuria reduït i l’impacte mediambiental també. De fet, asseguren que una estructura així afavoriria la millora de l’ecosistema marí, no afecta especialment l’onatge i els corrents marins, millorant així la regeneració de les platges del Prat i el seu ecosistema submarí.
Segons els càlculs dels sis economistes i enginyers congregats aquest dimarts en una aula del Col·legi d’Economistes a Barcelona, el projecte tindria un cost estimat de 2.200 milions d’euros i podria fer-se realitat en uns quatre anys. En aquest sentit, destaquen que la seva proposta no és gaire més costosa que la plantejada originalment per Aena i el govern espanyol, que preveien invertir uns 1.700 milions d’euros al Prat. De cara a les setmanes vinents, els impulsors del projecte tenen programades reunions polítiques per explicar el projecte amb partits com el PSC o Junts per Catalunya.
“És una proposta seriosa i crec que brillant”, ha resumit Mas-Colell abans de recordar que el pla de fer una pista sobre el mar no és nou, però sí fer-la sobre pilons, i no en una illa artificial. “El cost, que s’haurà de precisar, és comparable amb el de grans infraestructures que com La Sagrera o l’L9”, ha ressaltat. D’altra banda, l’exconseller d’Economia ha reconegut que les ampliacions fetes fins avui han sigut “pedaços” que en poc temps s’han mostrat insuficients. “Barcelona necessita una pista de 3.500 metres”, ha clamat després de ressaltar. “Aquesta és una via per solucionar-ho”, ha afegit.