Ni jubilats ni joves que busquen vacances de baix cost. O només això. Un estudi de la Universitat de Girona (UdG), liderat pels doctors en Turisme Jaume Marín, Marc Grijalvo i Lluís Mundet, ha servit per trencar tòpics i estereotips sobre els turistes que opten per fer les vacances amb autocaravana o camper. “Ha emergit un altre perfil de viatger, que és el que anomenem Camper Travel Lovers i que són sobretot famílies amb un poder adquisitiu mitjà-alt”, ha explicat Grijalbo. Els experts recorden que, més enllà de la pandèmia, la compra d’aquest tipus de vehicle ha crescut els darrers deu anys i que això els converteix en una via de futur que, a més, contribuiria a desestacionalitzar el turisme perquè també fan sortides al llarg de l’any.
Les restriccions de mobilitat i les mesures sanitàries obligatòries per frenar l’avanç de la pandèmia de covid-19 van donar un “impuls” a una forma de fer turisme: amb campers i autocaravanes. L’estudi de la UdG, però, remarca que no va ser la fotografia d’un moment determinat, sinó que és una manera de viatjar que ha arribat per quedar-se i que ofereix oportunitats per al sector de les comarques gironines.
Grijalvo assenyala que, d’entrada, la investigació ha permès trencar “dos grans tòpics” que hi havia al voltant de les campers i les autocaravanes i que apuntaven que era una manera de viatjar que tenia sobretot èxit entre els jubilats o els joves amb poc poder adquisitiu i que buscaven una alternativa ‘low cost’. “Hi ha un tercer segment, que són el que anomenem Camper Travel Lovers i que és un perfil de turisme familiar amb un poder adquisitiu mig mig-alt que busquen conèixer les destinacions d’una altra manera”, ha afirmat.
En la mateixa línia, Jaume Marín explica que, a més, aquests visitants tenen un nivell cultural mitjà-alt i gasten “quatre vegades més” que un turista que s’allotgi en un altre tipus d’establiment. Segons l’estudi, la mitjana de despesa per persona i dia és de 53 euros que majoritàriament utilitzen en gastronomia, visites culturals o experiències a la natura perquè utilitzen menys part del pressupost a cobrir les despeses de pernocta.
Amb tot, i trencant també un tòpic més, la majoria de nits (el 82%) les passen en càmpings o espais que tinguin els serveis necessaris. “És també una oportunitat per als càmpings de les comarques gironines i per al conjunt de la destinació, perquè es poden traçar estratègies per oferir respostes a aquest nou segment de mercat”, remarquen.
De fet, els establiments de la demarcació ofereixen l’opció Camp&Go adreçada a aquest perfil de visitants però Marín i Grijalvo assenyalen que, tenint en compte l’auge d’aquest turisme, hi ha encara camí per recórrer a l’hora de generar oferta i productes atractius: “Són oportunitats per al sector dels càmpings però també per a les destinacions i els municipis”.
I una altra de les conclusions de l’estudi en la qual posen el focus és que el turisme vinculat a campers i autocaravanes poden contribuir a desestacionalitzar el turisme. “Era una tendència que venia molt marcada pel turisme del mercat del centre i del nord d’Europa però en la darrera dècada ha irromput amb força entre els turistes catalans i espanyols que, a més, fan sortides de cap de setmana tot l’any”, apunta Marín.
Segons l’estudi, i més enllà dels mesos d’estiu, el 80% dels usuaris d’aquests vehicles fan sortides curtes a la tardor i a la primavera mentre que la meitat ho continuen fent també a l’hivern. Amb la presència de turisme “de proximitat”, els doctors en Turisme assenyalen que les comarques gironines tenen molts factors atractius per ser destinació per a aquestes escapades de cap de setmana: “Són moltes sortides curtes i un bon posicionament de l’oferta permetria omplir buit de temporada baixa i això és molt important perquè sovint ens tornem bojos buscant fórmules per intentar desestacionalitzar el turisme”.
Tot i que després de la pandèmia i amb l’arribada de la inflació hi ha hagut un fre en la compra i matriculacions d’aquest tipus de vehicle, exposen que havien augmentat anualment un 30% en els anys anteriors. Això, sumat a que adquirir una camper o una autocaravana costa entre 50 i 70.000 euros i que tenen una vida útil “mínima” de 15 anys, apunta que la tendència en l’increment dels visitants potencials es mantindrà a l’alça i insten a “canviar el discurs” i “fugir de tòpics i prejudicis” per aprofitar les oportunitats que ofereix.