Diumenge, 24 de novembre del 2024

Baixada de producció i increment de costos: així comença la campanya de l’oliva

|

- Publicitat -

Algunes cooperatives de les Garrigues i del Segrià han encetat la campanya de recol·lecció de l’oliva. És el cas del Molí d’Alcanó (Segrià), del Grup Fruits de Ponent, que aquesta setmana ha començat a xafar les primeres olives per elaborar el seu oli d’oliva verge extra Premium Kylatt. La campanya arriba marcada per la caiguda de producció, sobretot a les zones de secà, com a conseqüència de la sequera acumulada dels últims dos anys i la intensa calor de l’estiu. S’hi suma també l’encariment dels costos de producció, sobretot de l’electricitat que consumeix el molí però també de materials per a l’envasat com ara el cartró, vidre i plàstic, cosa que portarà molts elaboradors a traslladar part d’aquest increment al consumidor final.

 

Publicitat

El Molí d’Alcanó ha estat una de les més primerenques en donar el tret de sortida a la campanya de l’oliva 2022-2023. Josep Presseguer, director general del Grup Cooperatiu Fruits de Ponent, del qual forma part aquesta cooperativa de la DOP Les Garrigues, ha explicat que encaren amb optimisme la campanya tot i la davallada generalitzada de la producció.

 

El Molí d’Alcanó ja ha començat a xafar les primeres olives per elaborar el Kylatt, el seu oli d’oliva verge extra Premium fet a partir d’olives arbequines de camps especialment seleccionats. L’entitat treballa perquè aquest oli pugui obtenir en dos anys el segell de producte ecològic, segons ha assenyalat Presseguer, qui ha ressaltat l’aposta de l’entitat per avançar en aquest sentit.

 

A més de la caiguda de la producció d’aquesta campanya, els elaboradors d’oli també han notat un increment considerable dels costos de producció. “Tenim un increment de preus que no s’havia vist mai, sobretot de l’energia que utilitza el molí per fer l’oli, però també dels embalatges com és el cas del cartró, vidre i plàstic, amb la qual cosa es traslladarà també al consumidor final”, ha dit Presseguer.

Oli del primer raig al Molí d’Alcanó, del Grup Fruits de Ponent

El restaurant Hisop, busca a Alcanó un oli Premium

El Molí d’Alcanó ha rebut aquest divendres la visita del xef Oriol Ivern, del restaurant Hisop de Barcelona, reconegut amb una estrella Michelin. “Vam explicar al Molí d’Alcanó que volíem fer un oli Premium d’arbequines i quins paràmetres buscàvem perquè fos diferent i interessant per al nostre client”, ha explicat Ivern. “Volíem sortir d’un oli correcte i d’un oli pla i buscar acidesa i matisos de tomàquets i d’herbes perquè la gent pugui notar coses diferents”, ha afegit. El xef de l’Hisop ha destacat “les diferents sensacions que pot arribar a donar una mateixa varietat, com és l’arbequina, i una mateixa zona”.

El xef Oriol Ivern i un altre responsable del restaurant Hisop de Barcelona, amb el director general de Fruits de Ponent, Josep Presseguer, i altres representants del grup cooperatiu, al Molí d’Alcanó

Un 36% menys de producció d’oli a Lleida

La Federació de Cooperatives Agràries de Catalunya (FCAC) preveu per aquesta campanya una davallada del 36% en la producció d’oli d’oliva a les comarques de Lleida, respecte a la passada. En concret, estima que es produiran unes 6.500 tones, quan la campanya anterior van ser 10.200 tones. Aquesta davallada productiva, per la sequera de dos anys i la calor de l’estiu, es notarà sobretot en zones de secà sense reg de suport.

 

En el cas de la demarcació de Tarragona, la producció es mourà entorn de les 11.000 tones, en comparació amb les 27.800 tones de la darrera campanya. Al conjunt de Catalunya, la FCAC calcula que la producció d’oli caurà un 52%, passant de 39.068 tones a les 19.000 previstes per enguany.

Publicitat

Segueix-nos a:

Més notícies

5 COMMENTS

Comments are closed.