L’Institut Català de la Vinya i el Vi (INCAVI) vol situar Catalunya com a referent internacional en la traçabilitat del sector vitivinícola amb anàlisis treballades a través de la tecnologia intel·ligent blockchain. És un dels primers projectes que l’ens començarà a desplegar aquest 2022 en el marc del nou Pla Estratègic – Horitzó 2025, presentat aquest dimecres a la premsa. Per enfilar aquest propòsit, enguany s’invertiran 500.000 al laboratori que l’INCAVI té a Vilafranca del Penedès. D’altra banda, el nou pla assenyala el reforç de la divulgació i de la qualitat dels vins com a prioritat. Potenciar la recerca sobre les varietats autòctones de raïm i crear una marca paraigües del vi català són alguns dels projectes previstos.
Els 500.000 euros al laboratori de Vilafranca multipliquen per tres la inversió prevista per aquest 2022, segons ha detallat la directora general de l’INCAVI, Alba Balcells, que ha destacat que les instal·lacions s’adaptaran per evitar que els elaboradors hagin de buscar laboratoris a França o a la resta de l’estat espanyol per fer determinades analítiques. “Volem convertir l’INCAVI en una eina clau per al sector”, ha asseverat Balcells.
En concret, l’ampliació del laboratori permetrà que els elaboradors puguin encarregar a l’INCAVI analítiques més àmplies de metalls pesants, precursos aromàtics i detecció de pesticides, i s’incorporarà la capacitat d’analitzar nous paràmetres de control de qualitat dels escumosos. També es reforçaran les analítiques de terres i la producció de llevats autòctons.
Amb aquests canvis i futures inversions durant els propers tres anys, la intenció és que l’ens arribi al 2025 sent capdavanter en la traçabilitat del vi a través de tecnologia d’última generació blockchain “per augmentar la notorietat i prestigi del vi català davant el consumidor final”.
D’altra banda, Balcells ha destacat que el nou pla estratègic vol reforçar la recerca relacionada amb identificar i preservar les varietats de vinya autòctones. La intenció és facilitar que els elaboradors les puguin utilitzar com a recurs diferenciat respecte altres regions vinícoles. La previsió és destinar més diners a la recerca d’aquest àmbit i invertir també més recursos en la investigació vinculada als efectes del canvi climàtic a la vinya.
Al mateix temps, l’INCAVI es proposa capitalitzar el patrimoni de varietats ancestrals recuperades. D’aquesta manera, l’ens vol ser un centre de referència d’identificació, avaluació i incorporació d’aquestes varietats.
Més eines de promoció per incrementar el consum
Pel que fa a propòsits de futur relacionats amb la promoció, el nou pla estratègic recull la creació d’una imatge de marca del vi català, amb intenció que aquesta l’utilitzin totes les empreses i agents del sector. El desenvolupament de la marca, ha detallat Balcells, es farà amb un programa d’accions promocionals com, per exemple, una col·laboració amb el programa formatiu internacional Wine & Spirit Education Trust (WSET).
En paral·lel, l’INCAVI ha anunciat la posada en marxa una web internacional per difondre la cultura del vi català “amb perspectiva mundial”. En aquesta empenta a la difusió, entre altres, es volen potenciar els Vins de Finca Qualificada com a producte “insígnia” de Catalunya, “per posar en valor el territori”. Durant els propers anys està previst crear una Gran Ruta Enològica que uneixi els cellers que elaboren aquests vins -mínim, un de cada Denominació d’Origen-.
Més a curt termini, però, l’ens ja treballa en una reformulació d’altres eines de difusió, com la Mostra de Vins i Caves que tradicionalment se celebra a finals de setembre a Barcelona. Balcells ha defensat que cal “desestacionalitzar” aquests esdeveniments per celebrar-los al llarg de l’any. “Cal fer diversos actes com aquest arreu del país, sense descuidar que Barcelona ha de ser la gran plataforma divulgadora del vi català”, ha afegit.
Balcells ha apuntat que, en última instància, aquestes i altres accions han d’acabar revertint en un augment del consum de vi català. Les últimes dades publicades indiquen que, de tot el vi consumit a Catalunya, el 41,5% correspon a productes amb DO catalana. La directora general de l’INCAVI considera que “això és una anomalia” i sosté que els propers anys “cal fer un salt important” per incrementar aquest percentatge, si bé defuig de xifrar quin seria el consum idoni.
… [Trackback]
[…] Find More to that Topic: territorirural.cat/41181/ […]
… [Trackback]
[…] Read More to that Topic: territorirural.cat/41181/ […]
… [Trackback]
[…] Read More on to that Topic: territorirural.cat/41181/ […]
… [Trackback]
[…] Here you will find 12765 additional Information to that Topic: territorirural.cat/41181/ […]
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: territorirural.cat/41181/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on to that Topic: territorirural.cat/41181/ […]