La DO cava ha tancat el 2021 amb 252 milions d’ampolles distribuïdes, fet que situa les vendes per sobre les d’abans de la pandèmia, quan el 2019 es van vendre més de 249 milions. El sector eixuga així la caiguda de més del 13% viscuda ara fa un any degut a la covid i creix tímidament, amb un 17,34% interanual. Un dels impulsos d’aquesta recuperació ha estat el mercat espanyol, que ha crescut un 19%, sobretot per l’auge de la venda on line. En total, la distribució interna ha aglutinat 68,7 milions d’ampolles. Pel que fa a les exportacions, han crescut un 11,3%. D’altra banda, el Consell Regulador lamenta els efectes de la inflació i diu que veu “inevitable” un augment imminent del preu de les ampolles.
Pel que fa al detall de les vendes interiors, el canal en línia ha crescut un 17,7% en valor i un 19,3% en volum, fet que ha marcat l’augment del mercat estatal del 2021. També ha crescut l’alimentació i l’hostaleria, amb un 5% de mitjana d’increment d’ampolles venudes. El president de la DO Cava, Javier Pagès, celebra l’auge de les vendes per internet “que van ser una solució durant a pandèmia i ara ja són un hàbit”.
Pagès reconeix una certa sorpresa amb el lent creixement de l’alimentació i l’hostaleria. Assegura que el Consell Regulador s’esperava un increment més elevat, però atribueix les dades a la falta de la recuperació completa del turisme i a les limitacions que es van imposar als restaurants a principis i finals d’any.
En el cas de les exportacions, aquestes s’han consolidat com a mercat predominant de la DO Cava -7 de cada 10 ampolles es venen a l’estranger-. Segons les dades presentades aquest dimecres al ple del Consell Regulador, l’11,34% de mitjana que han crescut el conjunt d’exportacions es reparteix de forma molt desigual. Així, a la Unió Europea l’increment de vendes ha estat d’un 3,1%, mentre que als països tercers es disparen un 30,4%.
Entrant al detall, els mercats que més creixen són Àustria (+65,5%), els Estats Units (+40%), el Brasil (+37,6%) i Polònia (+27,3%). La DO Cava també ressalta els increments de Bèlgica (+11,5&), el Japó (+7,9%) i Alemanya (+4,23%), que es manté com a principal país consumidor de cava. Per contra, han baixat un 3,9% les vendes al Regne Unit.
D’altra banda, pel que fa als productes, ha crescut un 65,4% la distribució de cava ecològic. L’últim any se n’han venut 22 milions d’ampolles, fet que el Consell Regulador veu com una “consolidació” de la categoria. El motiu principal de l’augment del cava ecològic rau al creixement de les vendes de Guarda Superior –més de 18 mesos d’envelliment-, que s’han més que duplicat.
Javier Pagès valora com a “molt positives” les xifres del 2021 i admet que “no imaginava” eixugar les pèrdues de l’any anterior amb tant poc temps. Recorda que, malgrat “l’any va començar força bé”, el fet que la campanya de Nadal coincidís amb la irrupció de la variant Òmicron va generar incertesa. “Però el comportament ha estat molt positiu i això demostra que el cava té el beneplàcit del consumidor”, afegeix.
“Preocupació” per la guerra i la inflació
Pel que fa als primers mesos d’aquest 2022, Pagès apunta que el sector viu amb “preocupació” l’escalada de preus en què està immersa l’economia i també els efectes que pugui tenir la guerra en les exportacions a Rússia i Ucraïna. En el primer cas, explica que hi ha cellers que han ampliat les comandes de matèries primeres per por a què segueixin creixent els preus i assegura que els consumidors també notaran la inflació quan vagin a comprar cava. “És inevitable”, afirma, tot garantint que els cellers estan treballant per a què aquest increment sigui mínim.
En relació a la guerra, Pagès condemna el conflicte i assenyala que no preveu que la repercussió a les exportacions tingui un efecte “crític”. Apunta que tant Rússia com Ucraïna són mercats “que han crescut els darrers anys i s’han fet un lloc al llistat d’exportacions” però precisa que “no ocupen una posició molt significativa”. Pagès sosté que “el cava té altres 140 mercats exteriors on mirar”.
Finalment, amb motiu de la presentació de resultats, Pagès ha defensat de nou la “unitat” del sector, després que els elaboradors de Clàssic Penedès hagin reprès la mobilització per crear una nova DO d’escumosos. El president de la DO Cava considera que el seu projecte “té dificultats tècniques i legals” per poder tirar endavant i reitera la crida a “enfortir” la marca, “sense confondre el consumidor ni crear ferides”.
… [Trackback]
[…] Read More on on that Topic: territorirural.cat/35067/ […]
… [Trackback]
[…] Find More to that Topic: territorirural.cat/35067/ […]
… [Trackback]
[…] Find More on on that Topic: territorirural.cat/35067/ […]
… [Trackback]
[…] Information to that Topic: territorirural.cat/35067/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here on that Topic: territorirural.cat/35067/ […]