Més de 350 empreses, agents i professionals del sector agroalimentari català van participar al II Fòrum Catalan Food, organitzat per PRODECA – Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural. La jornada, que es va celebrar a El Born Centre de Cultura i Memòria, ha recuperat el seu format presencial després de la cancel·lació de l’edició de l’any anterior per les restriccions de la pandèmia i també es va retransmetre en directe a la web de Prodeca.
Sota el títol “L’origen com a valor”, la jornada va tractar sobre estratègies competitives comercials al voltant de la proximitat dels aliments. L’esdeveniment va comptar amb ponències de diversos experts que han aportat apunts i coneixement sobre com capitalitzar l’origen dels productes locals i un dinar networking entre els assistents, agents del sector i ponents.

La proximitat, una tendència comercial que es consolida
El secretari d’Alimentació del Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, Carmel Mòdol, va ser l’encarregat de donar la benvinguda als assistents. En la seva ponència, Carmel Mòdol va fer referència a l’aposta del Pla Estratègic d’Alimentació de Catalunya (PEAC) per al producte de proximitat.

Per la seva banda, el director gerent del Prodeca, Ramon Sentmartí, va presentar al sector agroalimentari del ‘Mapeig sobre el consum i comercialització dels productes agroalimentaris locals i de proximitat’, un informe realitzat Prodeca amb l’objectiu de dimensionar el valor de mercat de productes locals i de proximitat a partir de la percepció de consumidors, distribuïdors i productors adherits al segell “Venda de proximitat”.
Segons aquesta radiografia d’un dels sectors més importants de la cadena alimentària de Catalunya, una immensa majoria (85,6% dels enquestats) dels consumidors catalans consideren important que els productes que adquireixen siguin aliments locals i prop de la meitat el prioritzen en la seva cistella de la compra.
El mapeig també ha preguntat sobre els canals de compra i venda per als consumidors, distribució i productors, posant de manifest la importància de l’experiència de compra i el contacte directe amb el producte i productor: malgrat la distribució afirma que ja ven en línia (67% dels enquestats), no és una opció estable per als consumidors i productors (només un 19% dels consumidors afirma comprar en línia i un 19% dels productors ven en línia).
Així, hi ha camí per recórrer, però les perspectives per al segment de la proximitat són molt positives i tant consumidors, distribuïdors i productors consideren que en els propers anys el consum dels productes locals i de proximitats augmentarà.
Com aportar valor des de la proximitat
El bloc institucional va donar pas a les ponències d’experts en comercialització i innovació, que van aportar el seu punt de vista sobre com les oportunitats que ofereix la proximitat. El director d’alimentació de Kantar Worldpanel, Joan Riera, va presentar les tendències de consum i com la proximitat ha passat de tendència a motor de compra. Mila Valcárcel, directora d’Eatable Adventures, ha plantejat com la sostenibilitat i l’origen es pot convertir en un element transformador per a les empreses alimentàries.
La jornada també va posar l’accent en l’experiència de la gran distribució, a través d’una taula rodona moderada pel cap de l’àrea de coneixement de Retail i Alimentació d’AECOC, amb Joan Sabartés, director d’operacions de Bon Preu, Victor Asensio, director de frescos d’ALDI i José Carrasco, responsable d’estratègia de producte local a Catalunya de Carrefour. Els tres ponents van coincidir en assenyalar la importància que està prenent la localitat i la proximitat en els seus lineals a partir de la demanda creixement dels consumidors.
El darrer bloc del Fòrum Catalan Food va tenir com a protagonista el futur, amb una primera ponència-entrevista a Antonio Turiel, investigador científic del CSIC, sobre els reptes del sistema alimentari en el present context i la importància de passar del volum al valor. Va tancar la jornada Javier Sirvent, evangelitzador tecnològic, que va plantejar als assistents com serà el futur tecnològic de l’alimentació.

Una jornada de debat i networking
La jornada també va servir com a jornada de networking per al públic professional assistent amb un dinar d’Àpat Catalunya, càtering que se serveix en actes de representativitat institucional o empresarial catalana, tant en l’àmbit local com a l’exterior, basat en productes i gastronomia catalana.
El Fòrum Catalan Food també va acollir l’acte de cloenda del projecte EUREGA, en el qual es presentaran els seus resultats i es debatrà sobre com promoure un sistema alimentari europeu més sostenible a través de la compra pública d’aliments.
Sobre Prodeca
Prodeca és una empresa pública adscrita al Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda
Rural, de la Generalitat de Catalunya, que té per objecte la promoció dels productes agroalimentaris
catalans i el suport a la comercialització i internacionalització de les empreses catalanes del sector.
Facilita la participació de les empreses catalanes a les principals fires agroalimentàries internacionals i
nacionals, organitza trobades amb compradors i importadors del sector, ofereix programes de suport
en comercialització i iniciació a l’exportació, elabora i implementa estratègies de posicionament de
producte i de promoció de la marca Catalunya agroalimentària, fa assessorament en diversificació i
consolidació comercial a països tercers, prepara informes de mercats i tendències, disposa d’eines
d’autodiagnosi i d’anàlisi d’oportunitats en comercialització i internacionalització per a les empreses del
sector, entre d’altres activitats.
Prodeca treballa coordinadament amb les associacions professionals, entitats i agents que intervenen
en la promoció, comercialització i internacionalització agroalimentària, i participa en iniciatives
relacionades amb la gastronomia catalana i la Dieta Mediterrània, com a eines de valorització i millora
del posicionament dels nostres productes i empreses, a Catalunya i al món.
… [Trackback]
[…] Find More here to that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Info to that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Info on that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here to that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here to that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Find More Information here to that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Info here on that Topic: territorirural.cat/34893/ […]
… [Trackback]
[…] Read More Information here on that Topic: territorirural.cat/34893/ […]