Milers de persones han recorregut els carrers de Vic aquest dissabte per assistir la imauguració de la 25a edició del Mercat Medieval de Vic, després que enguany s’hagin desplegat les paradetes i activitats fora del casc antic per evitar aglomeracions. Així i tot, en alguns punts les riuades de gent han deixat veure la gran afluència de visitants que està acollint la fira. Després que l’any passat se suspengués la cita, aquesta edició ha recuperat la presencialitat amb una oferta d’unes 320 parades i 200 activitats. El mercat medieval, que se celebrarà fins al pròxim dimecres 8 de desembre, ha estat reivindicat pel conseller d’Empresa de la Generalitat, Roger Torrent, com un “símbol de la recuperació”.
El principal canvi de l’edició d’enguany és que s’ha evitat concentrar l’activitat medieval en els carrerons del centre històric de la ciutat i que, per contra, s’han estès les activitats a altres zones més espaioses. L’alcaldessa de la ciutat, Anna Erra, ha reivindicat que, davant el contratemps que va suposar l’anul·lació de la fira el 2020 a causa de la pandèmia, l’actual proposta ha buscat “llocs més amplis” del “contorn de la muralla antiga” per desenvolupar-se. Pel que fa a la programació, Erra ha demanat als assistents que prioritzin el visionat de l’espectacle L’Assalt de l’Altarriba i ha agraït als seus impulsors “la capacitat de fer la història de la ciutat amb una nova escenificació”. Aquest any l’espectacle es fa amb menys actors, però inclou titelles i música.
Si bé les xifres d’assistència no se sabran fins a la finalització del mercat, el pròxim dimecres, l’alcaldessa i el conseller s’han mostrat satisfets per la concurrència de visitants que es podia apreciar a peu de carrer des de primera hora del matí. Torrent ha reivindicat que “els carrers plens de parades i plens de ciutadans i ciutadanes que hi passegen” són “un símbol de la recuperació de la interacció social, de l’activitat cultural i de l’activitat econòmica del país”.
Recreació medieval i sorpreses pel carrer
La disposició de la fira d’aquesta 25a edició ha mantingut la representació clàssica dels oficis, tavernes i paradetes que decoren l’entorn de la ciutat. A més dels estands de menjar, que exhibeixen productes tant per emportar com per consumir-lo al lloc, hi ha una àmplia oferta d’articles de decoració, joieria, herbes o complements de roba. En total, són 323 parades, 61 menys que la darrera edició presencial.
Entre les atraccions que es poden trobar pels carrers de Vic durant la fira hi ha també les interaccions improvisades amb personatges d’època que travessen al ciutat i fan petites actuacions. S’hi poden veure des de músics tocant en ruta pel mercat fins a suposats bruixots que curen els mals dels passejants, a més de comerciants que arrosseguen un carro malmès el qual han de desmuntar i canviar les rodes davant l’atenta mirada dels vianants.
Alhora, es poden fer activitats com aprendre a fer tir amb arc o travessar un laberint. Algunes d’aquestes propostes, que s’adrecen a tota la família, estan especialment ubicades a la zona de les Adoberies. Pel que fa a la resta de punts que s’han habilitat de manera destacada en aquesta edició a la cerca d’espais amplis, es distingeixen els parcs Jaume Balmes i Jaume Portell, les rambles de Sant Domènec, el Passeig, el Carme, el Bisbat i els Montcada, la plaça del Carbó i els carrers Soledat i Hospital d’en Cloque. Tot i l’habilitació d’unes zones específiques per aparcar, la congestió d’entrada a la ciutat ha implicat també problemes per trobar espai per estacionar durant tot el matí del dissabte.
En paral·lel a la celebració del Mercat Medieval de Vic, que inclou la participació de companyies de teatre, dansa i música, la ciutat ofereix una programació vinculada al passat medieval de la zona. Així, durant la mateixa setmana que es desplega la fira més important la ciutat, es faran tallers a llocs com Vic Punt Zero o el Museu Episcopal de Vic.
La cerca d’una “atomització” d’activitats a Catalunya
Segons el conseller d’Empresa, “és molt important que passin coses a Vic” com també ha de passar a totes les ciutats del país “per diversificar l’oferta econòmica”. “No ens podem permetre el luxe de tenir un país on les coses només passin en un determinat àmbit geogràfic”, ha expressat, en relació a la necessitat d’augmentar l’activitat cultural i econòmica al conjunt de comarques de Catalunya. “Volem aquesta atomització, en el bon sentit de la paraula”, ha valorat Roger Torrent.
Igualment, el representant del govern català ha citat la capital d’Osona com un indret “preparat per assumir aquest repte de transformació del model productiu” que es podria traslladar també a les fires i mercats. Aquest sector, segons el conseller, s’hauria d’enfocar com un “potencial promotor de la vida econòmica i social del conjunt del país”.